Att arbeta mot välfärdsbrottslighet

Framgångsfaktorer vid uppstart

Här följer 4 framgångsfaktorer vid uppstart i ditt arbete mot välfärdsbrottslighet. Klicka på respektive framgångsfaktor för att läsa mer om varje punkt.

Politisk stöd
Det är viktigt att ha politiskt stöd i arbetet mot välfärdsbrottslighet. Både utifrån att rätt beslut måste fattas och att resurser kan säkras. 
Dialog mellan kommunledning och den lokala polisledningen
När ett arbete mot välfärdsbrottslighet ska startas upp är det viktigt att kommunledningen tar upp frågan med den lokala polisledningen. Ett arbete mot välfärdsbrottslighet kommer sannolikt leda till att antalet polisanmälningar ökar och det är viktigt att samtliga aktörer kan göra sin del. I sammanhanget bör nämnas att bedrägerier inte utreds på lokalpolisområden utan oftast på regionnivå. Detta innebär att lokalpolisområdeschefen inte styr resurser för utredning av bedrägerier och bidragsbrott vilket kan vara en utmaning. Dialog kan därför krävas med fler chefsled. Däremot styr lokalpolisområdet över tillsynsfrågan. Tillsyn är ett viktigt verktyg kommuner förfogar över och samverkan med polisen är avgörande. Här kan även dialog om utformning av polisanmälan föras i syfte att rätt information ska komma till polisens kännedom. 
Efterlevnad av befintlig lagstiftning
För att starta upp ett arbete mot välfärdsbrottslighet behövs inga stora organisatoriska förändringar eller resurstillskott. Inledningsvis kan arbetet fokusera på att följa befintlig lagstiftning såsom:

• Lagstadgat krav att följa upp verksamhet som har lagts ut på privata utförare samt följa upp kvalité enligt socialtjänstlagen

• Följa upp biståndsbeslut

• Kontroller av leverantörer och företrädare i upphandling, avtalsuppföljning av upphandlade avtal (upphandlade utanför KL), riskbedömning av vilka avtal som är mest centrala och vilka villkor som bör följas upp i första hand

• Polisanmäla misstänkta bidragsbrott avseende ekonomiskt bistånd, personlig assistans och föreningsbidrag

• Anmälan till Skatteverket om misstänkt folkbokföringsbrott

Riktlinjer och rutiner vid otillåten påverkan
Det är viktigt att ha en beslutad rutin för hantering av otillåten påverkan när ett arbete mot välfärdsbrottslighet påbörjas. Samlade erfarenheter visar att kommuner som arbetar mot välfärdsbrottslighet och som kontrollerar, återkräver, nekar och utreder, utsätts i ökad omfattning för otillåten påverkan. 

Checklista för att förebygga och motverka välfärdsbrottslighet

SKR har tillsammans med konsultföretaget PWC tagit fram en checklista som syftar till att vara ett stöd för kommuner i att påbörja eller utveckla arbetet med att upptäcka, förebygga och motverka välfärdsbrottslighet.

Klicka på de olika stegen för att få en förklaring.


På den här länken kan du ta del av checklistan i sin helhet.

Förebygga och motverka välfärdsbrottslighet – En checklista för kommuner och regioner (SKR i samarbete med PWC)

Arbetet mot välfärdsbrottslighet i olika tidsskalor

Kommunernas arbete mot välfärdsbrottslighet behöver vara strategiskt och systematiskt. Det handlar inte om att misstänkliggöra alla som söker stöd eller bidrag, utan om att värna om välfärdens legitimitet och tillförlitlighet. Varje krona som försvinner genom brott är en krona som inte når dem som verkligen behöver hjälpen.

Genom att arbeta i olika tidsskalor kan kommunerna ta ett aktivt ansvar för att bekämpa välfärdsbrottslighet på ett rättssäkert, effektivt och värdigt sätt.

Brottsförebyggande arbete

Arbetet mot välfärdsbrottslighet kan delas in i två övergripande steg:

  • Förebyggande åtgärder, innan beslut fattas eller resurser tilldelas.
  • Uppföljning och reaktion, när en tjänst redan beviljats eller en utbetalning skett.

Att förebygga brottslighet kräver insatser på flera nivåer och tidsskalor från akuta åtgärder till långsiktiga förändringar. Genom att arbeta parallellt med åtgärder före och efter kan man både minska risken för att brott begås och skapa ett system där brott blir svårare att genomföra. 

Det handlar om att snabbt identifiera och stoppa pågående brottslighet. Det handlar också om att göra relevanta kontroller, ställa rätt frågor och lyssna på svaren för att kunna bedöma om korrekta förutsättningar för stöd, bidrag eller välfärdsverksamhet föreligger. Det kan även innebära riktade kontroller inom riskområden eller tillfälligt ökade granskningar eller informationsinsatser. 

Det handlar också om att minska incitamenten och möjligheterna att begå brott. Det kan göras genom att förbättra handläggningsrutiner och utveckla digitala system som till exempel varnar vid ovanliga mönster. Utbildning för handläggare och bättre samverkan mellan myndigheter är också centralt för att bygga upp en mer effektiv och förebyggande kontrollfunktion. Samtidigt kan riktade informationskampanjer öka kunskapen hos grupper som riskerar att omedvetet eller medvetet göra fel.

Genom att kombinera åtgärder på olika tidsskalor skapas ett helhetsgrepp där både akuta problem hanteras och framtida brott förebyggs. På så sätt kan samhället både skydda välfärdssystemet och stärka tilliten till myndigheter. Samarbete inom kommuner, mellan kommuner och med berörda myndigheter spelar en viktig roll, särskilt vid misstanke om organiserad brottslighet. Det är viktigt att uppdatera sig kring ny lagstiftning avseende möjligheter att utbyta information. 


Förebyggande åtgärder – innan beslut om stöd eller tjänst

Syftet i detta steg är att minska risken att brott begås genom att skapa tydliga regler, god kontroll och ökad medvetenhet om ansvar och konsekvenser.

KOMMUNEN KAN:
  • Säkerställa att ansöknings- och beslutsprocesser är tydliga, spårbara och innehåller moment för kontroll och verifiering.
  • Informera brukare, företag och medborgare om vad som är brottsligt och att oriktiga uppgifter eller överutnyttjande av tjänster kan leda till straffansvar.
  • Samverka i den mån det är möjligt, mellan olika förvaltningar (ex. socialtjänst, omsorg, arbetsmarknad) för att upptäcka mönster eller riskindivider tidigt.
  • Utbilda personal inom välfärdstjänster i hur de upptäcker tecken på missbruk, felaktig användning eller fiktiva uppgifter.
  • Säkerställa system för att identifiera aktörer som visar avvikande mönster i rapportering eller fakturering.

Det förebyggande arbetet minskar både risken att brott begås och att resurser slösas bort på felaktiga grunder.


Uppföljning och åtgärder – efter att beslut fattats , avtal ingåtts eller utbetalning gjorts

När en tjänst eller ett stöd väl har beviljats eller ett avtal ingåtts är det avgörande att kommunen följer upp användningen, kontrollerar att tjänsten levererats i enlighet med avtal och agerar tydligt om fel eller brott upptäcks.

KOMMUNEN BÖR:
  • Genomföra regelbundna uppföljningar och kontroller av beviljade insatser, till exempel fakturakontroller, uppföljningssamtal och platsbesök.
  • Stoppa betalningar av fakturor om tjänst inte utförts enlig avtalet, återkräva felaktigt utbetalda medel, utfärda varningar och viten, stoppa avrop eller att använda avtal under utredningstid samt när misstanke om brott finns, göra polisanmälan.
  • Dokumentera brister i utförande eller brottslighet från privata leverantörer och häva avtal vid allvarliga överträdelser.
  • Analysera misstänkta ärenden i efterhand för att förbättra rutiner och minska sårbarheter i systemet.

Denna del av arbetet syftar inte bara till att återställa rätt – utan också till att visa tydligt att välfärdsbrottslighet får konsekvenser, vilket i sig har en brottsförebyggande effekt.


Det är viktigt att agera mot välfärdsbrottslighet. När pengar väl har betalats ut är det svårt att få tillbaka pengarna oavsett om betalningen är felaktig.

Hinder för arbete mot välfärdsbrottslighet

SKR genomförde 2021 en intervjustudie kring arbete mot välfärdsbrottslighet inom socialtjänst och avseende föreningsbidrag. I denna undersökning kunde ett antal intresse- och målkonflikter identifieras. SKR bedömer att dessa konflikter fortsatt upplevs vara hinder i kommuners arbete. 

Grunduppdrag – ”kulturen”
Många medarbetare menar att det inte ingår i det kommunala uppdraget att ifrågasätta lämnad information eller att granska förutsättningar i stor omfattning. Uppdraget som man ser det innebär att stötta och inkludera, inte kontrollera. Detta är en utmaning då ökade kontroller krävs för att säkerställa att stöd och bidrag går till dem som uppfyller givna förutsättningar. 
God service eller kontroll
I de flesta kommuner innebär god service snabb service. Det ska går fort att få bygglov, serveringstillstånd eller ekonomiskt bistånd. Detta innebär att det inte anses finnas tid för kontroller.
Det kommunala uppdraget
Kommuner är inte brottsutredande aktörer. Kommuner har ett brottsförebyggande uppdrag men gränsdragningen i förhållande till polisen är inte tydlig och många kommuner uppfattar att polisen vill att de ska göra ytterligare efterforskningar och utredning innan polisanmälan görs.

Dessa områden är att anse som utvecklingsområden där kommuner själva kan påverka. Det finns också hinder för arbete mot välfärdsbrottslighet som är kopplade till lagstiftning. Även risken för otillåten påverkan utgör ett hinder för arbete mot välfärdsbrottslighet.



Rulla till toppen