Arbetsgivaransvar

En välfungerande arbetsmiljö och ett aktivt arbetsgivarstöd är avgörande faktorer för att motverka otillåten påverkan. När arbetsgivaren integrerar dessa frågor i det systematiska arbetsmiljöarbetet skapas strukturer som värnar både medarbetarnas hälsa och rättssäker myndighetsutövning. Här är arbetsgivarens ansvar avgörande.
Omvänt kan en bristande arbetsmiljö förstärka sårbarheten. Stress, osäkerhet och känslan av att vara utlämnad gör det svårare för en enskild tjänsteperson att stå emot otillåten påverkan.

Genom ett systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) kan risker kartläggas, analyseras och förebyggas. SAM fungerar både förebyggande och stödjande. Det stärker organisationens samlade motståndskraft och signalerar att arbetsgivaren tar ansvar för att skydda sina anställda, vilket i sig ökar den enskildes trygghet och förmåga att agera professionellt.

De centrala aktiviteterna är:

  • Undersökning av verksamheten
  • Bedöma de risker som synliggjorts vid undersökningen
  • Genomföra åtgärder för att minska riskerna
  • Kontrollera att åtgärderna bidragit till en bättre arbetsmiljö


Säkerhetskulturen, det vill säga de gemensamma värderingarna, normerna och attityderna, är särskilt viktiga för att minska antalet olyckor såväl som hot och våldshändelser. För att förstå bakgrunden till oönskade händelser måste man förstå fenomenet säkerhetskultur. Säkerhetsklimatet och kulturen har en stor betydelse för säkerheten, liksom ledningens roll och möjligheter att förebygga olyckor. Genom att stärka medarbetarnas attityder och säkerhetsmedvetande samt lägga en grund för effektiv planering och goda rutiner, kan en sund säker­hetskultur uppnås. Detta är särskilt viktigt för organisationer där medarbetarna dagligen kan vara utsatta för otillåten påverkan.

Arbetsmiljöansvar

Arbetsgivaren, kommunen, har ett övergripande ansvar för arbetsmiljön och för att skapa trygga förutsättningar för sina medarbetare. Det innebär att kommunen måste arbeta förebyggande mot risker som kan hota säkerheten eller arbetsmiljön och dit hör även otillåten påverkan.

Med arbetsmiljöansvar menas en skyldighet att vara aktiv och vidta åtgärder för att ta bort eller minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetet så att arbetsmiljön blir bra.

För att arbetet mot välfärdsbrottslighet och otillåten påverkan ska fungera krävs mer än strukturer och rutiner. Det behövs en kultur av trygghet och tillit. Medarbetare måste känna att de har arbetsgivarens stöd när de gör en anmälan eller väljer att polisanmäla en händelse. Oro för repressalier, ifrågasättanden eller brist på stöd kan annars leda till tystnad, vilket i förlängningen försvagar rättssäkerheten. 

Ledningens agerande och budskap signalerar hur allvarligt organisationen ser på välfärdsbrottslighet och otillåten påverkan. När chefer tydligt visar att det är viktigt att agera, att det finns stöd för den som anmäler och att det är en del av uppdraget då stärks modet och viljan att faktiskt rapportera. Att skapa en sådan miljö får medarbetaren att känna sig både trygg och stöttad vilket stärker organisationens samlade förmåga att stå emot framförallt otillåten påverkan.

3:3 anmälan

När det inträffar en svårare personskada eller dödsfall på en arbetsplats har arbetsgivaren en skyldighet att anmäla det till Arbetsmiljöverket. Det står i arbetsmiljölagen, 3 kap. 3 a §. Detsamma gäller skador i samband med arbetet som drabbat flera arbetstagare samtidigt och tillbud som inneburit allvarlig fara för liv eller hälsa samt händelser som drabbat någon psykiskt till exempel:

  • Hot om våld, såsom knivhot eller hot med skjutvapen
  • Mordhot som upplevs varit allvarligt menat eller annat hot om våld mot person
  • Svårare fall av mobbning, kränkningar och trakasserier
  • Om någon under en längre tid varit utsatt för skadlig stress och reagerat starkt på det

Oavsett om den anmälda händelsen leder till att Arbetsmiljöverket vidtar åtgärder eller inte är arbetsgivaren alltid skyldig att själv utreda vad som hänt och sedan genomföra de åtgärder som behövs för att det som inträffat inte ska hända igen.

Se 12 och 13 § Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:1) om systematiskt arbetsmiljöarbete.


Även mindre allvarliga händelser kan behöva rapporteras som arbetsskador till Försäkringskassan.

Internt incidentrapporteringssystem

Följ kommunens interna riktlinjer för rapportering av incidenter.


Rulla till toppen